• News
  • The Institute
  • Fellows
    • At present at the Institute
    • All Fellows
    • Fellows 2025
    • Fellows 2024
    • Fellows 2023
    • Fellows 2022
    • Fellows 2021
    • Fellows 2020
    • Fellows 2019
    • Fellows 2018
    • Fellows 2017
    • Fellows 2016
    • Fellows 2015
    • Fellows 2014
    • Fellows 2013
    • Fellows 2012
    • Fellows 2011
    • Fellows 2010
    • Fellows 2009
    • Senior Fellows
    • Goethe-Fellows
    • Fellow events
    • Working at the Institute
    • Living at the Institute
  • Projects
  • Science & Society
  • Event facilities
  • Archive

Forschungskolleg Humanwissenschaften

Am Wingertsberg 4
61348 Bad Homburg v.d. Höhe
Tel.: 06172/139770
E-Mail: info@forschungskolleg-humanwissenschaften.de
 
How to find us
Legal notice
Data protection declaration

Zur Webseite der
Werner Reimers Stiftung
  • Home
  • Fellows
  • All Fellows
  •  Print 

Thomas Geier



Research Associate at the Center for School and Educational Research, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

Resident at the Forschungskolleg Humanwissenschaften:
October−December 2017

Research topic at the Forschungskolleg Humanwissenschaften:
»Die Pädagogik der Gülen-Bewegung«

Project outline:
In diesem Projekt wird rekonstruiert, wie Bildung als Konzept und Prozess im Kontext islamischer Orientierungen von türkischen Jugendlichen bzw. jungen Erwachsenen in der deutschen Migrationsgesellschaft verstanden und ausgestaltet wird. Erforscht werden soll dies anhand von Bildungspraktiken und Biographien von Akteuren der »Gülen-Bewegung«, einem globalen Netzwerk, das von dem namensgebenden türkisch-islamischen Prediger Fethullah Gülen in den 1960er Jahren in der Türkei gegründet wurde und weltweite Bildungsarbeit explizit zum Ziel seiner Aktivitäten macht. Die weltweit aktive sogenannte »Gülen-Bewegung« steht nach dem gescheiterten Putschversuch in der Türkei in Verdacht, für den Putsch verantwortlich zu sein. Sie galt in der Türkei bereits schon vorher als terroristische Vereinigung. Ihre Nachhilfezentren sind geschlossen, ihre Zeitungsredaktionen zwangsverstaatlicht und ihr nahestehende Beamte entlassen und/oder verhaftet worden. In der deutschen Öffentlichkeit tritt das Netzwerk v.a. durch Gründung privater Schulen und Nachhilfezentren in Erscheinung. Weiterverbreitet als diese sind jedoch die religiösen Gesprächskreise (sohbetler) für Kinder und Jugendliche bzw. junge Erwachsene, in denen die zentralen sozialen und religiösen Ideen und Botschaften des Netzwerkes weitergegeben, diskutiert und interpretiert werden. Sie lassen sich als bedeutende informelle Räume eines modernen Islamverständnisses begreifen, in dem Bildung ein zentraler und programmatischer Stellenwert zukommt. Um dieses spezifische Verständnis von Bildung in den Gesprächskreisen und deren Praxis rekonstruieren zu können, fokussiert das Projekt methodisch auf eine Teilnehmende Beobachtung im Bildungsraum der sohbetler und narrative Interviews mit männlichen Schülern und Studierenden, die in statushomogenen Gruppen an den Gesprächskreisen teilnehmen. Es wird daraus resultierend mit Textkorpora gearbeitet, aus denen sich die Sinnproduktions- und Interaktionslogik der spezifischen Vermittlungspraktiken von für die Bewegung zentralen Ideen und Botschaften sowie deren lebensgeschichtliche biographische Deutungslogik als Bildungsprozesse rekonstruieren lassen. Anhand des Netzwerkes und seiner Aktivitäten kann damit gezeigt werden, wie Bildung in einem migrationsgesellschaftlichen sowie in Teilen transnationalen Setting vor islamischem Hintergrund in spezifischer Weise interpretiert, als soziale Praxis institutionalisiert, und welche biographische Bedeutung ihr dabei seitens der Akteure beigemessen wird. (Thomas Geier)

Research partner:
Thomas Geier follows the invitation of Isabell Diehm (Profesor of Comparative Education at Frankfurt University) and the University's research center »Religiöse Positionierung. Modalitäten und Konstellationen in jüdischen, christlichen und islamischen Kontexten« (»Religious Positioning: Modalities and Constellations in Jewish, Christian and Islamic Contexts«).

Scholarly profile of Thomas Geier


Thomas Geier is a research associate at the Center for School and Educational Research of the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg. Since 2016, he has been leading the DFG project »Die Pädagogik der Gülen-Bewegung - Rekonstruktion von Bildungspraktiken und Biographien in türkisch-muslimischen Gesprächskreisen« (GE 2750/2-1).

Website:
Please find more information about Thomas Geier here.

Selected publications:
  1. (ed. with Vanessa Albus and Magnus Frank) Sprachliche Bildung im Philosophieunterricht, Münster, Berlin et al., 2017.
  2. (with Saadet Keskinkılıç) »Moschee«, in: Burghardt, Daniel/Zirfas, Jörg (ed.): Pädagogische Heterotopien: Von A bis Z, Weinheim, 2017.
  3. (with Magnus Frank) »Die Bildungsinitiativen der Gülen-Bewegung in Deutschland – Sozialwissenschaftliche Perspektiven«, in: Barz, Heiner /Spenlen, Klaus (ed.): Islam und Bildung – Auf dem Weg zur Selbstverständlichkeit, Wiesbaden, 2017.
  4. (with Katrin U. Zaborowski) Migration: Auflösungen und Grenzziehungen. Perspektiven einer erziehungswissenschaftlichen Migrationsforschung, Wiesbaden, 2016.
  5. (ed. with Martina Löw) Einführung in die Soziologie der Bildung und Erziehung, Opladen, 2014.
  6. Interkultureller Unterricht – Inszenierung der Einheit des Differenten, Wiesbaden, 2011.

In order to provide you with the best online experience this website uses cookies. Delete cookies

By using our website, you agree to the data protection declaration and to the use of cookies. Learn more

I agree

Information cookies

Cookies are short reports that are sent and stored on the hard drive of the user's computer through your browser when it connects to a web. Cookies can be used to collect and store user data while connected to provide you the requested services and sometimes tend not to keep. Cookies can be themselves or others.

There are several types of cookies:

  • Technical cookies that facilitate user navigation and use of the various options or services offered by the web as identify the session, allow access to certain areas, facilitate orders, purchases, filling out forms, registration, security, facilitating functionalities (videos, social networks, etc..).
  • Customization cookies that allow users to access services according to their preferences (language, browser, configuration, etc..).
  • Analytical cookies which allow anonymous analysis of the behavior of web users and allow to measure user activity and develop navigation profiles in order to improve the websites.

So when you access our website, in compliance with Article 22 of Law 34/2002 of the Information Society Services, in the analytical cookies treatment, we have requested your consent to their use. All of this is to improve our services. We use Google Analytics to collect anonymous statistical information such as the number of visitors to our site. Cookies added by Google Analytics are governed by the privacy policies of Google Analytics. If you want you can disable cookies from Google Analytics.

However, please note that you can enable or disable cookies by following the instructions of your browser.

  • English (UK)
  • Deutsch
 
All news | All events
Impressionen

On November 21, 2024, the Americanist Johannes Völz (Frankfurt), the political scientist Christian Lammert (Berlin), the historian Manfred Berg (Heidelberg) and the cultural scientist Greta Olson (Gießen) discussed the results of the 2024 US presidential elections.
more...
Events | FKH

5 June 2025
Lecture
Cristina Flesher Fominaya (Universität Aarhus): »Civic Movements in Dark Times: How global crises and the decline of Western democracy are shaping the context for progressive mobilization«
more...
6 June 2025
Democratic Vistas Conference
»Forms of Civic Power«
more...
16 June 2025
Markus Scholz (Goethe-Universität Frankfurt): »Die ›Frankfurter Silberinschrift‹ und die Anfänge des Christentums nördlich der Alpen«
more...
News

FKH video
Ivan Krastev (Sofia/Wien): »The Return of the Future and the Last Man: Politics of Demographic Imagination«
more...
Publication | John McCloy Transatlantic Forum
The booklet with a look back at the activities of the John McCloy Transatlantic Forum in 2024 is now available
more...
Interview
»Nach dem Signal-Gate – Wie gehen US-Medien mit Trump & Co. um?« – Interview on Deutschlandfunk with the Americanist Johannes Völz (member of the Board of Directors of the Forschungskolleg)
more...
Press release
»Demokratie im Zeichen demografischer Ängste. Der bulgarische Politikwissenschaftler Ivan Krastev hält die vierte John McCloy Lecture«
more...
Podcast
»Bücherverbote in den USA: Kreativer Widerstand gegen die Zensur«. Lecture by Heike Schäfer (Deutschlandfunk Nova, March 7, 2025, in German)
more...
Call for applications
Post-doctoral fellowships in the humanities or social sciences
more...